Výzva
na predkladanie žiadostí o poskytnutie finančnej podpory na podporu projektov grantového programu Školy na zelenú
z Nadačného fondu dm drogerie markt, s.r.o. v Nadácii Pontis
I. OBLASTI PODPORY
Nadačný fond dm drogerie markt, s.r.o. v Nadácii Pontis otvára tretí ročník grantového programu Školy na zelenú.
1. Cieľ výzvy: Program sa zameriava na podporu inovatívneho využívania zdrojov na prevádzku školských zariadení. Súčasťou programu je aj podpora vzdelávania zameraného na šetrenie zdrojmi a udržateľné formy energie.
2. Účel podpory:
a) ochrana a tvorba životného prostredia,
b) podpora vzdelávania.
3. Prihlasovaný projekt sa uskutočňuje na regionálnej alebo lokálnej úrovni na území Slovenskej republiky v období od 01.05.2025 do 31.10.2025; záverečnú správu s kompletným a správnym vyúčtovaním je potrebné zaslať do 15.11.2025.
4. Finančná podpora nie je určená na podnikanie a nemôže byť použitá v súvislosti s podnikateľskou činnosťou, či činnosťou a financovaním politických strán a hnutí ani na prospech kandidáta na verejnú funkciu.
II. OPRÁVNENÝ ŽIADATEĽ
Písomnú žiadosť v elektronickej forme môžu predložiť
výlučne školy a školské zariadenia uvedené v zozname ministerstva školstva, ako sú:
• materské školy aj súkromné špeciálne materské školy,
• základné školy aj súkromné špeciálne základné školy,
• špeciálne školy,
• cirkevné školy,
• gymnáziá, konzervatóriá, stredné odborné školy, spojené školy, strediská praktického vyučovania a pracoviská praktického vyučovania.
Medzi
neoprávnených žiadateľov patria:
• umelecké školy,
• jazykové školy,
• školský klub detí,
• policajné školy,
• ostatné zariadenia čo sú CVČ.
III. CHARAKTERISTIKA VÝZVY
- Vyhlasovateľ výzvy: dm drogerie markt s.r.o
Finančné zabezpečenie: Nadácia Pontis - Nadačný fond dm drogerie markt v Nadácii Pontis
Objem finančných prostriedkov pre túto výzvu: 77.168,60 eur.
Výška podpory:
- a. minimálna výška podpory na jednu žiadosť: 10.000 eur.
- b. maximálna výška podpory na jednu žiadosť: 50.000 eur.
- Spolufinancovanie žiadateľom nie je v rámci tejto výzvy nutné.
IV. ČASOVÝ HARMONOGRAM VÝZVY
10.02.2025: Vyhlásenie výzvy
03.03.2025: Vytvorenie užívateľského konta v systéme www.eziadosti.sk
Každý žiadateľ sa musí zaregistrovať a vytvoriť profil, ktorý podlieha schváleniu a verifikácii Nadáciou Pontis do 5 pracovných dní od jeho vyplnenia. Bez schváleného profilu nie je možné odoslať žiadosť o poskytnutie podpory v aktuálnej Výzve. Preto Vám odporúčame vyplniť profil vopred, ale najneskôr do 03.03.2025.
07.03.2025 do 13:00: Uzávierka prijímania žiadostí
10.03.2025 – 14.03.2025: Formálna kontrola žiadostí
17.03. - 04.04.2025: Odborné hodnotenie (1.kolo)
07.04.2025: Spracovanie a informovanie o postupe do 2 kola
08.04. - 23.04.2025: Hodnotenie 2. kolo.
28.04.2025: Zasadnutie komisie a spracovanie výsledkov
30.04.2025: Vyhlásenie výsledkov
01.05.2025 - 31.10.2025: Realizácia projektov a čerpanie finančných prostriedkov
15.11.2024: Uzávierka pre zaslanie záverečnej správy, vyúčtovania projektov a kópii účtovných dokladov
V. PODMIENKY POSKYTNUTIA A POUŽITIA FINANČNEJ PODPORY
- 1. Podmienky použitia podpory:
- a) podpora poskytnutá na základe tejto výzvy je určená výhradne na úhradu oprávnených výdavkov podporovanej činnosti na účely dosiahnutia cieľov projektu, ktoré budú uvedené aj v zmluve o poskytnutí podpory,
b) žiadatelia nemajú v prípade podania žiadosti právny nárok na poskytnutie podpory,
c) právny nárok na poskytnutie podpory vzniká až uzatvorením zmluvy s Nadáciou Pontis a po splnení všetkých požadovaných podmienok.
-
- 2. Oprávnené výdavky:
a) priamo súvisiace s realizáciou účelu podporovaného projektu:
• nákup materiálu a iných materiálnych pomôcok, ktoré priamo a bezprostredne súvisia a sú potrebné na realizáciu a zabezpečenie projektu,
• preprava materiálu na miesto realizácie projektu,
• organizačné výdavky na realizáciu projektu, spočívajúce najmä vo výdavkoch na tlač materiálov (plagáty, podklady, pomôcky), kancelárske potreby, poštovné, kuriérske služby, a pod.,
• odmeny externých odborníkov, pokiaľ si realizácia projektu vyžiadala zapojenie odborníka z určitej oblasti a poskytnutie jeho/jej odborných prác (napr. projektanti, realizátor stavby, odborní konzultanti, pracovníci a pod.). Ďalšie podmienky používania finančných prostriedkov sú upravené v inštrukciách k rozpočtu a vyúčtovaniu projektov a v zmluve o poskytnutí finančnej podpory (grantu).
-
- b) výdavky, ktoré vznikli v období termínu realizácie uvedených v článku IV. tejto výzvy, sa nesmú navzájom prekrývať s výdavkami, ktoré sa refundujú z iných zdrojov, napr. prostredníctvom dotácie, grantu, resp. inej formy podpory poskytnutej akýmkoľvek iným subjektom,
-
- c) musia byť vynaložené:
• hospodárne (t. j. minimalizácia výdavkov pri rešpektovaní cieľov projektu),
• efektívne (t. j. maximalizácia pomeru medzi vstupom a výstupom projektu),
• účelne (t. j. nevyhnutnosť pre realizáciu činností projektu).
3. Neoprávnené výdavky:
a) výdavky vzniknuté pred a po termíne realizácie projektu uvedenom v článku IV. tejto výzvy,
b) výdavky bez priameho vzťahu k realizácii projektu,
c) prevádzkové náklady (platby za energie, vodné, stočné a pod.),
d) bankové poplatky, pokuty a penále,
e) nákup darčekových poukazov (voucherov),
f) nákup alkoholu a tabakových výrobkov.
4. Povinné podmienky:
• Škola/ zariadenie musí disponovať strechou s plochou aspoň 150 m2. Strecha musí byť dostupná pre priamy dopad slnečného žiarenia (bez zatienenia od okolitej vegetácie či zastavanými objektami) s orientáciou ideálne na juh, prípadne východ/západ. Rovná/šikmá strecha nezohráva rolu.
• Strecha je v dobrom stave, ktorý nevyžaduje rozsiahlejšie zásahy a opravy.
• Strecha najbližších min. 15 rokov nebude rekonštruovaná.
• Strecha je zateplená.
• Škola/zariadenie musí mať minimálnu ročnú spotrebu 10 000 kWh.
• Škola/zariadenie musí preukázať právo k nehnuteľnosti, prípadne ho vie získať od zriaďovateľa resp. majiteľa budovy (priložiť ako povinnú prílohu). Nadačný fond dm drogerie markt, s.r.o. v Nadácii Pontis uhradí priame náklady spojené s projekčnými prácami, materiálom a inštaláciou fotovoltického diela do maximálnej výšky 50.000 eur.
• Podmienkou účasti je, aby uchádzač o podporu vyplnil žiadosť a popísal aj technický stav budovy, plánované využívanie vyrobenej energie v čase prevádzky školy/zariadenia, ako aj mimo prevádzkovej doby, napr. cez víkendy či počas prázdnin.
5. Ostatné podmienky
Výhodou je, ak:
• Škola disponuje statickým posudkom k streche.
• Budova školy má energetický certifikát.
• Škola zakomponuje alebo má zakomponované vo vzdelávacom procese v rámci prierezového predmetu environmentálnej výchovy tému obnoviteľných zdrojov energie, šetrenie zdrojmi, súčasťou môže byť aj externá výučba priamo pri paneloch. Forma vzdelávania môže byť rôzna: či už formou workshopu, rovesníckeho vzdelávania a pod.
• Škola sa aktívne zapája do externých alebo aj interných environmentálnych projektov na podporu environmentálnej výchovy detí (napr. klimatická zmena triedenie odpadu), ako aj grantových programov na podporu environmentálnych aktivít v škole alebo v okolí školy (budovanie školských záhrad, zbieranie dažďovej vody, obnova pôvodných rastlín v okolí školy).
• Škola určí kontaktnú osobu, ktorá pozná technický stav budovy a je možné s ňou konzultovať realizáciu projektu po technickej stránke.
• Škola je súčasťou programu Zelené Školy, GLOBE, EPAS a pod.
• Škola uchádzajúca sa o podporu prevádzkuje Školský klub detí min do 16:00, čím je predpoklad na väčšie využitie fotovoltiky.
• Škola/sociálne zariadenie je otvorená/é komunite, priestory sú využívané na komunitné podujatia a aktivity.
• Priestory školy sú poskytované aj na aktivity, vďaka ktorým je budova školy využívaná aj v čase mimo vyučovania a Školského klubu detí (napr. prenájom telocvične na športové a iné aktivity).
6. Program nepodporí:
• Rekonštrukcie, opravy, obnovy budov a verejných priestorov (opravy striech, výmena okien, podlahy, sociálnych zariadení a pod.) a uvedenie strechy do montáže schopného stavu.
• Budovanie infraštruktúry - rozvoj kanalizačnej siete, výstavba ciest, budovanie chodníkov, osvetlenia, plynofikácia a elektrifikácia a pod.
• Aktivity realizované pred termínom vyhlásenia výsledkov programu, refundácia nákladov nie je možná.
• Zveľaďovanie súkromného majetku, projekty realizované na súkromných pozemkoch fyzických osôb.
• Projekty, ktoré slúžia úzkej, uzavretej cieľovej skupine, nie sú verejnoprospešného charakteru.
VI. ŽIADOSŤ O POSKYTNUTIE FINANČNEJ PODPORY
- 1. Zaregistrujte sa cez portál www.eziadosti.sk. Login a heslo, ktoré si zvolíte budú slúžiť na prihlásenie do systému aj pri podávaní ďalších žiadostí o podporu.
2. Po overení e‐mailu budete presmerovaný na vytvorenie profilu žiadateľa. Profil žiadateľa je potrebné vyplniť (vrátane vloženia príloh, ako napr. potvrdenie o vedení účtu a pod.) najneskôr do 03. 03. 2025.
3. Nadácia Pontis má lehotu 5 pracovných dní na kontrolu profilu a jeho následné schválenie alebo na odoslanie žiadosti o jeho opravu/doplnenie.
4. Počas plynutia tejto lehoty je možné začať vypĺňať formulár žiadosti o poskytnutie finančnej podpory, avšak bez schváleného profilu ho nie je možné odoslať.
5. Pokiaľ sa nezaregistrujete a nevytvoríte si profil do 03.03. 2025, tak sa môže stať, že z dôvodu neschváleného profilu nebudete môcť odoslať vašu žiadosť. Preto odporúčame registráciu a vytvorenie konta v dostatočnom predstihu.
6. Termín uzávierky prijímania žiadostí o poskytnutie finančnej podpory je 07.03.2025, do 13.00 h.
7. Žiadosť o poskytnutie finančnej podpory musí obsahovať:
a) vypísané všetky polia elektronického formulára,
b) povinnú prílohu (preukázať právo k nehnuteľnosti/ od zriaďovateľa resp. majiteľa budovy).
8. Pri príprave rozpočtu si prečítajte Inštrukcie na stránke: https://www.nadaciapontis.sk/document/instrukcie-pre-grantistov-od-01-2025/, ktoré obsahujú informácie o tom, ako je potrebné jednotlivé výdavky v prípade poskytnutia grantu vyúčtovať.
VII. POSUDZOVANIE ŽIADOSTI, OZNÁMENIE O POSKYTNUTÍ FINANČNEJ PODPORY
- 1. Nadácia Pontis vykoná formálnu kontrolu žiadostí, pričom z hodnotenia vylúči žiadosti, ktoré:
• nemajú vyplnené všetky polia vo formulári,
• boli podané v rozpore s výzvou,
• predloží žiadateľ, ktorý nie je oprávnený vykonávať činnosť o podporu ktorej žiada,
• termín realizácie projektu nie je v súlade s článkom IV. Výzvy,
• boli podané po lehote na predkladanie žiadostí stanovenej vo Výzve,
• nebola priložená povinná príloha,
• obsahujú neoprávnené výdavky uvedené v článku V. Výzvy,
• odôvodňujú predpoklad, že poskytnutím podpory prijímateľovi na projekt uvedený v žiadosti budú porušené všeobecne záväzné právne predpisy alebo poskytnutie tejto Podpory bude v rozpore s dobrými mravmi.
-
-
- 2. Hodnotiaca komisia bude projekty posudzovať podľa týchto kritérií:
Pri hodnotení projektov sa zohľadňuje, či projekt spĺňa povinné a ostatné podmienky, ale aj kritéria ako aj ekonomická stránka projektu alebo geografická poloha, na základe ktorých je možné určiť individuálne bodové ohodnotenie projektu.
-
- • Technické podmienky: 0-10b
• Zakomponovanie témy do výučby: 0-8b
• Rozpočet: 0-2b
- • Ostatné aktivity sú plusové extra body: max 5b
- Max. počet bodov získaných hodnotením: 25
- 3. Žiadateľ bude o výsledku posudzovania žiadosti a následnom postupe informovaný prostredníctvom konta na www.eziadosti.sk, resp. notifikačnej správy na zadaný e‐mail.
- 4. So žiadateľmi, ktorých žiadosti budú úspešné, uzatvorí Nadácia Pontis zmluvu o poskytnutí grantu.
Podpora bude vyplatená v dvoch splátkach:
• 70 % sumy po podpísaní zmluvy o finančnej podpore a
• 30 % sumy formou refundácie po doručení kompletnej záverečnej správy, s úplným a správnym vyúčtovaním a jej akceptáciou Nadáciou Pontis.
-
5. Prijímateľ finančnej podpory je povinný zverejniť vo všetkých písomných materiáloch (publikáciách, webových sídlach, propagácii) a verejných vystúpeniach, ktoré sa priamo vzťahujú k podporenému projektu, že príslušnú činnosť (projekt, publikáciu a pod.) podporil Nadačný fond dm drogerie markt, s.r.o. v Nadácii Pontis v Nadácii Pontis, prípadne ďalšie informácie podľa príslušnej zmluvy o poskytnutí grantu.
VIII. VYÚČTOVANIE A VRÁTENIE FINANČNEJ PODPORY
- 1. Žiadateľ, s ktorým Nadácia Pontis uzatvorí zmluvu o poskytnutí grantu, je povinný vykonať vyúčtovanie podpory prostredníctvom svojho konta na www.eziadosti.sk. Termín na podanie záverečnej správy a kompletného a správneho vyúčtovania je do 15.11.2025.
Zároveň je povinný zaslať kópie dokladov k vyúčtovaniu poštou na adresu Nadácie Pontis, ktorá vykoná kontrolu správnosti a úplnosti vyúčtovania.
-
2. Súčasťou vyúčtovania finančnej podpory teda je:
a) úplne vyplnený formulár prostredníctvom svojho konta na www.eziadosti.sk,
b) kópie dokladov: faktúry, pokladničné bloky, výpisy z účtu prijímateľa, výdavkové pokladničné doklady, preukazujúce použitie finančnej podpory, ktoré musia obsahovať všetky náležitosti podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, preukazujúce, že poskytnutá podpora bola preukázateľne a jednoznačne použitá v priamej súvislosti s podporovanou činnosťou.
-
-
- 3. Prijímateľ podpory je povinný vykonať vyúčtovanie podpory najneskôr do 15 kalendárnych dní po dátume ukončenia realizácie projektu uvedenom v žiadosti.
-
-
- 4. Ak prijímateľ nepredloží vyúčtovanie v príslušnom termíne, budú všetky poskytnuté finančné prostriedky považované za použité neoprávnene.
-
-
- 5. Všetky originály účtovných dokladov vzťahujúce sa k využitiu finančnej podpory budú uložené v zmysle účtovných predpisov k nahliadnutiu u prijímateľa počas celej doby povinnej archivácie.
IX. OSTATNÉ INFORMÁCIE
1. Nadácia Pontis si vyhradzuje právo na zmenu a zrušenie vyhlásenej výzvy.
2. Ostatné podmienky neurčené výzvou budú špecifikované v zmluve o grant s úspešnými žiadateľmi.
3. Poskytovanie informácií o tejto výzve – kontaktné osoby:
Barbora Hullová,
tel.: 0948 030 488 (Telefonické konzultácie v dňoch pondelok – piatok v čase 09:00 - 15:00),
e-mail: barbora.hullova@nadaciapontis.sk